לתיאום ביקור ביקב:
smadar.maday@yatir-winery.com
סמדר 054-6458871 (נא לשלוח הודעות בווטסאפ)
לשירות לקוחות ומכירות:
1-800-270-700 | revital.reuven@carmelwines.co.il
הכניסה לאתר מגיל 18 ומעלה
כניסה
אזהרה: מכיל אלכוהול - יש להימנע משתייה מופרזת
יש לאשר שהינך מעל גיל 18
עברית | English
יקב יתיר, תל ערד | winery@yatir-winery.com
whatsapp

שיטת השקיה מושכלת בכרמי יער יתיר

20/07/2016 יתיר

באזור יער יתיר נטועים כרמים המיועדים לייצור יינות איכות ייחודיים. באזור אקלים צחיח, מיעוט משקעים, והתאיידות גבוהה בקיץ, תנאים שגורמים לירידה ביבולים ובעיות נוספות. ממצאים שהגיעו מבדיקה ראשונית הראו כי מקור התופעות השליליות בממשק מים לא תקין. בעקבות הממצאים הועמד מחקר שבחן את ממשק ההשקיה הקיים אל מול משטר השקיה מושכלת (מודל).

מחקר גדול במודל השקיה מושכלת התבצע בכרמי מושב כרמל ביער יתיר. המחקר התבצע על ידי דרור דותן, אגרונום יקב יתיר ויקבי כרמל יחד עם החוקרים ד"ר ישי נצר ויאיר היאט ובליווי פרופסור אמנון שוורץ מהפקולטה לחקלאות.
במאמר (חלק א) שיצא במגזין 'הנוטע' בחודש יוני, מסתבר כי מדובר במחקר שנערך במשך 5 עונות גידול (2011 – 2015) והתבצע על לא פחות מ-70 דונם (לשם השוואה: מחקרי שטח רגילים מתבצעים על כ-5 – 7 דונם בלבד).

החוקרים בדקו את התנהגותם של שלושה זני ענבים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. במאמר הראשון התמקדו הכותבים בזן השיראז, ובמאמרים הבאים תהיה התייחסות גם לשני הזנים האחרים.

המחקר בחן מודל השקיה מושכלת המבוסס על נתונים מטאורולוגים וגודל שטח העלווה (השטח המאדה את המים בצמח), וכן מקדמי עקה (סטרס) דינמיים המיושמים על הגפן לפי השלבים הפנולוגים.
מטרת המחקר הייתה לשמור על חיוניות הצמח ויבולים כלכליים מחד, וללא פגיעה באיכות (ואולי גם העלאת האיכות) מאידך.

ממצאי המחקר בזן השיראז הראו עליה ביבול בכ-30% (!) ללא פגיעה באיכות היין ואפילו בשנים מסוימות עליה באיכות לעומת חלקת הביקורת.

למעוניינים בפירוט והרחבה: http://www.snapcall.org/alon/201606/index.html#p=39